Treceți la conținutul principal

Calatorie scandinava pentru turism si pescuit

Pentru cei mai multi dintre noi Norvegia inseamna un vis, un taram indepartat, un loc unde se poate ajunge cu greu si care costa. Din fericire situatia nu este chiar atat de rea si dupa cateva calcule simple facute anul trecut am ajuns la concluzia ca in anumite conditii se poate ajunge undeva pe coasta vestica, in Alesund, cu 200 euro.

Practic am luat in calcul o echipa mixta formata din 8 persoane care sa se deplaseze cu un microbuz de 8+1 locuri care poate fi condus cu permis categoria B pentru a putea fi condus de cat mai multi participanti, sa aibe un consum de  7-10 litri la suta de kilometri de combustibil si care sa se incadreze la taxele de drumuri si traversarile cu feribotul la categoria minima de plata. Acesta ar asigura suficient spatiu pentru bagaje, ar asigura in permanenta odihna unuia dintre pasageri care ar beneficia de al noualea scaun si ar mai putea asigura sus pe portbagaj eventualul transport al unor caiace. Prin analogie se poate calcula si varianta cu 4 persoane intr-un autoturism, varianta in care costurile ar mai creste cu circa 100 euro de persoana, sau variante cu microbuze mai mari unde ar interveni alte probleme precum permisele de conducere de alte categorii, D1 sau D+E, tahograf sau taxe mai mari.

Traseul cel mai scurt, rapid, sigur din punct de vedere al traficului, soselelor sau controalelor, punctelor de interes turistic sau locuri de pescuit cu potential, ales de mine, este urmatorul:
1. Constanta-Bucuresti-Arad-Budapesta-Bratislava-Praga-Berlin-Rostock  
2. Trellebort-Oslo-Sandvika-Honefoss-Nes-Fagernes-Beitostolen-Randen-Lom-Geiranger-Eidsdal-Ørskog-Alesund


Google Maps ne spune ca sunt 2138 km care pot fi parcursi in 22,37 ore. Incurajator as spune eu! Tinand cont ca se doreste ca expeditia sa fie compusa din perechi si ca vor  trebui imbinate armonios pescuitul cu turismul, consider ca acest traseu poate fi unul destul de interesant si cu destule locuri si obiective turistice demne de vizitat. 

In primul rand sunt orasele mari din traseu, pentru care vizitarea lor nu ar fi un efort prea mare ca timp dar nici financiar. Ar fi chiar niste pauze binevenite dupa orele lungi de stat pe scaun. Pe traseele comune de intors opririle acestea ar putea fi programate jumatate la dus si jumatate la intors. Opriri pentru pescuit se pot face in Ungaria, pe Dunare sau Delta Tisei, in Suedia la somon, pastrav, stiuca sau salau, si in Norvegia. Ramane ca membrii grupului sa caute si obiectivele interesante din jurul traseului, pe o distanta de 50-100 kilometri stanga-dreapta pentru care s-ar merita cate o mica abatere. Grupul trebuie sa stabileasca perioada ideala in care se poate pleca, tinand cont de problemele cu care se poate confrunta fiecare membru. Macroul care trebuie sa fie obiectivul principal al expeditiei pe parte pescareasca, intra in fiorduri in iunie-iulie si sta pana prin octombrie. 
Trebuie tinut cont de vreme care trebuie sa avantajeze expeditia deoarece se va merge prin munti si foarte posibil se va si inopta pe acolo. Pe parte de turism este un obiectiv care trebuie luat serios in calcul, poate primul, si anume AURORA BOREALA. Din Alesund ar mai fi vreo 1000 kilometri spre nord pana intr-o zona unde s-ar putea participa la acest spectacol extraordinar cu sanse foarte mari de reusita. Drumurile in Norvegia devin mai rare cu cat te apropii mai mult de Polul Nord datorita multiplelor fiorduri care sfarma uscatul. Desigur sunt peste tot poduri, tunele sau feriboturi deci trebuie avuta grija atat la taxe cat si la programul navelor de transport.
Mai este nevoie de o estimare a duratei de sedere si asta depinde tot de posibilitatile tuturor membrilor grupului si desigur de un buget maxim acceptat de fiecare membru, punste care trebuiesc stabilite foarte clar.
Trebuiesc luate in calcul si alte variante de transport, cu un microbuz de 8+1 locuri, cu doua sau cu unul de 20 locuri, lucru care va depinde si de componenta finala a grupului dar si de simularile pentru costuri pe care vor fi facute. Ca variabile ce depind de 
gabaritul autovehicolului la transport ar fi carburantul, taxele de autostrazi si taxele de feribot. Taxa pentru feribotul Rostock-Trelleborg va trebui calculata simulat pentru variantele de transport si pentru perioada plecarii luand in calcul ca daca se vor cumpara din timp tichetele se poate beneficia de reduceri mari, posibil 200-400 euro. Pun aici linkurile companiilor care se ocupa cu traversarea Marii Baltice de la Rostock la Trelleborg. 


TT Line
Mai trebuie avut in vedere ca la cursa de noapte tichetul ar putea contine obligatoriu si cabina de dormit care costa… Ziua este optional din cate stiu eu, deci e de studiat. Eu am folosit mai des TT Line deoarece era mai ieftin dar nu este o regula deci iarasi studiu pe caz concret. Ca si traversare mi se pare ca Stena pleaca putin mai tarziu si merge putin mai repede dar e irelevant. Toata traversarea marii dureaza in jur de 6 ore si se merge cu o viteza medie de aproximativ30 km/h. Preturile la carburanti difera pe intreg parcursul si e foarte importanta alegerea momentelor si locurilor de alimentare. La Rostock de exemplu, eu am alimentat cu 1,3 euro litrul de motorina in timp ce catre Alesund ajungea la 2 euro litrul. Sunt deja destule lucruri la care sa va ganditi daca v-ati hotarat sa faceti aceasta expeditie, sa puneti intrebari si sa incercati cu totii sa gasiti solutii si sa studiati oportunitati. E foarte posibil ca mie sa imi fi scapat cate ceva sau sa mai fi uitat oarece detalii, tocmai de aceea spun ca e important sa se informeze fiecare separat si apoi sa se dezbata in grup. 


Ar fi bine ca fiecare membru al grupului sa isi activeze si prietenii pe care ii are in traseu, Germania, Suedia sau Norvegia si sa vada daca se poate pune baza pe ajutorul lor de orice fel. Discutia ce urmeaza o facem pe un traseu parcurs de mine, deci cunoscut, si la care pot sa apreciez punctele bune si rele. 
Prima portiune Trelleborg-Oslo este una mai putin spectaculoasa desi peisajul este destul de frumos si contine cel putin doua puncte de atractie turistica, Goteborg si Oslo. Sunt 600 kilometri de drum bun pe o autostrada tipic nordica ce aduce mai mult a drum expres. Legat de aceste asa-zis autostrazi, e de retinut ca tarile nordice nu au un trafic de tranzit asa cum se intampla in Europa Centrala. In afara fluxului adus si preluat de feriboturi traficul spre seara si pe timpul noptii se cam potoleste. 

Benzinariile principale sunt 7-Eleven si dupa cum le arata si numele au un program 07-23, dupa aceasta ora se inchid, ramanand in functiune o pompa automata la care plata se poate face doar cu cardul. Internet se gaseste de regula la benzinarii, fie gratuit, fie primind o parola pe un bon de cumparaturi. Deasemeni si in pretul tichetului pentru feribot se obtine gratis o parola cu acces la 20M internet. Daca mai doresti sa cumperi, 4euro=50M dar, mare atentie, dupa plecarea feribotului puntile cu masinile se incuie si accesul la auto este blocat, pe vas se poate manca si bea fie de la restaurantul vasului, fie din resursele individuale, dar la o ora dupa plecare restaurantul se inchide si daca nu te grabesti sa iti iei ce ai nevoie pentru cele 6 ore, o sa cam rabzi, inclusiv de internet pana la redeschiderea de dinaintea sosirii.

O mare atentie trebuie acordata zonei de frontiera Rostock-Trelleborg unde de regula politia face controalele, cu oarece preferinta pentru numerele de inmatriculare romanesti si bulgaresti…
Portiunea de la Oslo la Alesund reprezinta partea cea mai spectaculoasa a acestui traseu si merita toata atentia pentru adunarea informatiilor turistice.
Trebuie sa subliniez ca am nimerit pe acest traseu pe care urmeaza sa vi-l prezint, dintr-o pura intamplare adica pentru ca pe aici m-a ghidat GPS-ul. Stiam ca drumul batut de soferi este E6-E136 dar diferenta de kilometri pe aici era in favoarea noastra si am hotarat sa pastram aceasta ruta urmand ca la intoarcere sa mergem pe E6 pentru diversitate.


Cu aproximatie acest traseu insumeaza cam 600 kilometri adica tot atatia cat sunt de la Oslo la Trelleborg dar ca si medie a vitezei de mers se situeaza undeva la jumatate.
Peisajele sunt absolut incredibile, rauri si lacuri limpezi, munti, izvoare, cascade, zapezi. Cand crezi ca ai vazut tot ce se putea, apare altceva care te uimeste.
Mi-e foarte greu sa va dau ceva repere pentru ca intregul traseu este frumos dar, totusi am sa amintesc doua zone macar, pe care sa le studiati, MERITA:
1. Zona Gjendesheim, o gasiti pe Google Earth, cu lacul glaciar Gjende si inaltimile inconjuratoare de peste 2000 metri, cu un rau, Sjoa nascut din ghetari si zapezi, extraordinar, un parc de campare, Besseggen superb langa rau…



2. Zona Geiranger, gasiti destule referinte despre ea pe internet, notata de Wikipedia ca ‘best travel destination in Scandinavia by Lonely Planet’…
Si ca un bonus, pentru traseul de intoarcere, DRUMUL TROLILOR, legatura dintre localitatile Andalsnes si Valldalen, un alt pasaj de importanta mondiala!
Probabil ca dupa atatea locuri minunate si dupa o partida reusita de macrou, traseul ales pentru intoarcere nu va mai impresiona pe nimeni dar exista si pentru asta solutii si una din ele ar fi alegerea unui drum prin Danemarca....


Nu uitati, www.muste-artificiale.shopmania.biz 
magazinul nostru cu muste artificiale
www.musca.ro locul unde ne bem cafeaua zilnic.

Comentarii

  1. Norvegia, un loc de vis. Eu va trebui sa ajung in februarie acolo, daca doresti mi-ar face o desebita placere sa te am partener la drum.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Pescuit civilizat in Delta Tisei din Ungaria

REGULAMENT DE PESCUIT IN DELTA TISEI DIN UNGARIA !!!

Stimate coleg pescar!
Împreună cu dvs. ne-ar plăcea să îmbogățim fondul piscicol al lacului Tisza-tó pe care dorim să-l protejăm pentru ca împrejurimile sale să fie cât mai nepoluate și atractive. Pescarul adevărat prinde pești prin mijloace sportive, metode reglementate și îi tratează cu blândețe. Nu trebuie să uităm când pescuim nici de faptul că peștii sunt ființe sensibile, cărora nu trebuie să le producem suferințe inutile. Reglementările (restricțiile) introduse de noi servesc doar la menținerea fondului piscicol.
Facem apel la dvs. să contribuiți la asigurarea pentru cât mai mulți pescari a unor capturi prin mijloace şi metode sportive, raportarea cu considerație la pești, petrecerea timpului liber dând dovadă de cultură, relaxarea în natură, protejarea mediului acvatic și de mal. Vă invităm să ne fiți parteneri în atingerea acestor deziderate, să ne solicitați sprijinul, iar dacă se întâmplă să constatați ceva de natură contr…

Pescuitul avatului primavara

Cu totii asteptam primavara cu nerabdare din diverse motive dar cand vine vorba de pescuit nerabdarea atinge cote maxime. Dar ce inseamna primavara atunci cand pescuim? Ce inseamna celelalte anotimpuri?
     Fiecare specie de peste are particularitatile ei si se observa ca in functie de metabolism incepe sa se hraneasca mai devreme sau mai tarziu. Nu o sa discut acum cazurile in care in diverse bazine private de pe la Dunavat am prins crapi in februarie sau pe canalul de apa calda de la Cernavoda vaduvita tot in februarie, si voi lua in calcul o statistica facuta pe baza rezultatelor mele in ultimii 5 ani de cand le monitorizez cu precizie in conditii de viata naturale si pe ape libere. Ca variabile am tinut cont de data calendaristica, cote ( Dunare ), temperatura in aer si apa, presiunea atmosferica.

 Literatura aparuta din abundenta pe internet spune ca avatul incepe sa iasa dupa hrana atunci cand apa trece de 6 grade dar practica mea mi-a aratat ca 10 grade e punctul in care …

Pescuit prin tarile Europei

Am revenit in tara dupa aproape doua saptamani
de pelerinaj pe apele Europei. Imi propusesem la plecare sa pescuim cate putin prin toate tarile din traseu si sa ne desfatam mai mult pe apele nordice din Suedia si Norvegia si in mare masura am si reusit.
Ar fi foarte multe de scris si desigur tot as omite destule fiindca zilele petrecute acolo au fost traite cu intensitate maxima. Sa nu uitam ca in Suedia de exemplu intunericul tinea cam trei ore.
In Cehia, Slovacia si Germania am stat putin, cateva ore, si nu imi pot permite sa trag vreo concluzie clara, exceptie poate face Germania unde am mai pescuit si in alti ani si unde apele, chiar si paraiasele de un metru latime sunt pline de pesti. Si vorbesc de pesti mari. Fara indoiala ca acolo e paradisul pescarilor numai ca nu e usor sa pescuiesti in Germania si nu stiu cati compatrioti ar fi pregatiti sa o faca sau ar merita.

Suedia a fost tara unde ne-am stabilit cartierul general si unde am stat cateva zile deoarece hotarasem ca peste …